تاريخ : دوشنبه بیست و هشتم فروردین 1391 | 20:33 | نویسنده : انجمن تخصصی لوازم گازسوزاستانداردخراسان

ساختمان،اجزاء و چگونگی کار اجاق گاز:

اجزاء معمول اجاق گاز فردار- بدنه -عایق(پشم شیشه) چند راهه-شیرها – نازل ها- محفظه مخلوط هوا و گاز (یا لوله های رابط متصل به مشعل ها )-مشعل ها -شمعک (پیلوت)-ترموکوپل- فندک- ترموستات- درجه تنظیم حرارت- ساعت با زنگ خبر و جوجه گردان .

ساختمان اجاق گاز ها تقریبا” مشابه هم است در اجاق ها ،گازی که توسط شیلنگ به اجاق متصل می شود ابتدا به لوله ای بنام چند راهه می رسد.بر روی این لوله شیرهای اجاق نصب شده است در انتهای شیرها نازل ها قرار دارند که گاز را به داخل لوله های رابط می پاشد چون نازل ها اندکی با لوله های رابط فاصله دارند هوا را به دنبال خود بداخل لوله های رابط می کشند و مخلوطی از هوا و گاز که لازمه احتراق است بوجود می آید.قطر سوراخ نازل ها ( اوریفیس ) و فاصله آن ها از لوله های رابط حساب شده است و تقریبا” احتیاجی به تنظیم و تعمیر ندارند ولی در اجاق های قدیمی در ابتدای لوله های رابط محفظه ای با درب متحرک وجود دارد که به توسط باز و بستن درب (صفحه) می توان مقدار در صد هوا در مخلوط گاز وهوا را تنظیم نموده تا شعله مناسبی را داشته باشیم .در بعضی از اجاق ها نازل به شیر متصل نیست وابتدا لوله های رابط به شیر متصل شده و بعد در نزدیکی مشعل ، نازل طوری نصب شده که همان مخلوط هوا وگاز را بوجود می آورد . بعد از لوله های مذکور مشعل ها که محل سوخت اجاق است قرار دارند ودر مجاورت آن ها ترموکوپل و جرقه زن (فندک) قرار دارد.

یاد آوری :برای توضیحات بیشتر در مورد اوریفیس (نازل) و ترموکوپل به قسمت های مربوطه در فهرست لوازم گاز سوز مراجعه نمایید. در شکل یک اجاق گاز فردار دارای محفظه مخلوط هوا و گاز و صفحه تنظیم این مخلوط نشان داده شده است.

http://www.ariakish.com/wp-content/uploads/2010/10/cooker-2.jpg

در اجاق گاز های فردار محفظه فر توسط یک یا دو مشعل (یکی پایین و دیگری بالا) حرارت داده می شود این مشعل توسط دو ترموستات و یک پیلوت با شعله خیلی کوچک کنترل می شود هنگامی که فر یا تنور خاموش است، شعله کوچک پیلوت روشن است و چنانچه دکمه کنترل را چرخانیده و روشن کنیم این دکمه شیری را باز می کند وجریان گاز را به پیلوت افزایش می دهد.با زیاد شدن شعله پیلوت،بخار داخل لوله مربوطه به ترموستات منبسط می شود در اثر منبسط شدن بخار داخل لوله ترموستات،شیر مشعل باز می شود واجازه می دهد که گاز به مشعل فر برسد، با خروج گاز از مشعل فر، شعله پیلوت آن را روشن می کند.هنگامی که درجه حرارت فر به حد تنظیم شده رسید، ترموستات اصلی فر به کار می افتد یعنی بخار داخل لوله مربوطه به ترموستات اصلی (در اثر بالا رفتن حرارت داخل فر ) منبسط می شود و شیری را بکار می اندازد و جریان گاز را به مشعل فر کم می کند . با پایین آمدن حرارت در فر ، بخار لوله ترموستات منقبض شده و توسط شیر عبور گاز ، مقدار گاز ورودی را زیاد می کند و شعله فر بیشتر می شود بدین ترتیب حرارت داخل فر با کم و زیاد شدن شعله مشعل آن توسط ترموستات در حد تنظیم شده ای ثابت نگهداشته می شود.

تنظیمات اساسی در اجاق گاز:

تنظیم گاز مشعل-هنگامی که یک دکمه کنترل مشعل در زیادترین حد خود باشد ، دوره مشعل باید آبی بسوزد وداخل آن یعنی در قسمت وسط مشعل ارتفاع شعله باید در حدود ۲۰ میلیمتر و برنگ آبی متمایل به سبز باشد . اگر شعله مطابق مشخصاتی که گفته شد نباشد،مخلوط گاز و هوا احتیاج به تنظیم دارد . برای این منظور با آچار مناسب مهره تنظیم کننده گاز را در جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید (مطابق شکل۱) تا جریان گاز افزایش یابد و برای کاهش دادن جریان گاز مهره مزبور را عکس حرکت عقربه های ساعت بچرخانید.

برای تغییر مقدار هوا ، پیچ تنظیم کننده مخلوط هوا را شل کنید و صفحه مخلوط کن را تغییر دهید تا اندازه سوراخ های محفظه مخلوط کن تغییر کند و هوای بیشتر یا کمتری وارد محفظه شود.

همانطور که گفته شد در اجاق های جدید مشگل تنظیم گاز مشعل بندرت اتفاق می افتد و احتیاجی به تنظیم مخلوط هوا و گاز نیست ولی در صورت مناسب نبودن شعله مشعل ،مشکل می تواند از گرفتگی سوراخ نازل و یا گشاد شدن آن باشد که نازل را تمیز یا تعویض می کنیم.در شکل یک شیر گاز معمولی که در اکثر اجاق گاز ها مورد استفاده قرار می گیرد همراه با نازل و شکل گسترده آن نشان داده شده است . (پیکان قرمز در شکل نازل ،ومسیر ورود و خروج گاز را مشخص کرده است.) در این شیر ها در وسط محور چرخش شیر سوراخی وجود دارد ودر آن پیچ قابل تنظیمی است که دسترسی به آن با پیچ گوشتی باریکی امکان پذیر است. با چرخاندن این پیچ شعله کم اجاق را ، کمتر  ویا بیشتر می کنیم . ولی بر روی شعله زیاد اجاق اثر ندارد. در شکل این قسمت ها با پیکان سبز نشان داده شده است.

http://www.ariakish.com/wp-content/uploads/2010/10/cooker-3.jpg

تنظیم شعله پیلوت- رنگ شعله پیلوت باید آبی باشد و طول شعله پیلوت معمولا” نباید از ۶ میلیمتر کمتر باشد. اگر شعله خیلی کوتاه باشد و یا براحتی خاموش شود ،قاب یا محافظ پیلوت را بیرون بکشید و سوراخ آن را به آهستگی وبا دقت بوسیله یک میله نازک تمیز کنید.چنانچه باز هم شعله آن کوتاه بود ،پیچ تنظیم کننده آن را در جهت عکس عقربه های ساعت بچرخانید تا تنظیم شود.(شکل۲) .

http://www.ariakish.com/wp-content/uploads/2010/10/cooker-4.jpg

تنظیم کردن ترموستات فر – اگر حرارت فر خیلی زیاد یا خیلی کم باشد ترموستات آن احتیاج به تنظیم دارد برای این کار به طریق زیر عمل کنید. یک دما سنج جیوه ای در فر گذاشته ودرجه فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد بگذارید، اگر پس از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه اختلاف درجه ای که دماسنج نشان می دهد با آنچه که فر را تنظیم کرده اید بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد باشد دلیل آنست که ترموستات معیوب است و باید آن را عوض کرد . اگر اختلاف درجه دما سنج با آنچه که فر را تنظیم کرده اید کم باشد دکمه کنترل را بسته و پیچ تنظیم کننده را (شکل۳ ) بطرف زیاد یا کم بچرخانید. هر یک چهارم دور که پیچ تنظیم را بچرخانید در حدود ۱۵ درجه سلنتیگراد حرارت فر تغییر می کند. ( اگر پیچ تنظیم را در جهت زیاد بچرخانید ۱۵ درجه سانتیگراد حرارت فر بالا می رود واگر در جهت کم چرخانیده شود ۱۵ درجه سانتیگراد حرارت فر پایین می آید ) پس از این تنظیم مجددا” بطریقی که گفته شد بوسیله دماسنج جیوه ای حرارت فر را کنترل کنید.

سرویس و نگهداری اجاق گاز :

۱-از نصب اجاق در محیط های کوچک ودر بسته که امکان خارج شدن گازهای بوجود آمده از سوخت نیست خود داری کنید.

۲-اجاق را در مسیر وزش باد نصب نکنید.

۳- بر روی محل اتصال دو سر شیلنگ  به لوله کشی گاز اجاق باید از بست مناسب استفاده شود.

۴- طول شیلنگ نباید از 1/5 متر بیشتر باشد.

۵- پس از نصب اجاق با کف صابون محل اتصال دو سر شیلنگ را از نظر نشت گاز تست نمایید.

۶- از سر رفتن غذا بر روی اجاق جلوگیری نمایید.

۷- هنگام شستوشوی سینی های اطراف مشعل ها از سیم ظرف شویی استفاده نکنید. برای این منظور از پارچه نمدار همراه با مواد شوینده استفاده کنید و پس از آن سینی را خشک نمایید.

عیب یابی و تعمیر اجاق گاز :

عیب۱-پیلوت خاموش می شود.

علت۱ مقدار گازی که به پیلوت می رسد کم است.

رفع عیب۱ – شعله پیلوت را مطابق آنچه که توضیح داده شد تنظیم نمایید.

عیب۲- پیلوت خاموش می شود.

علت۲- هوای زیادی به مخلوط کن وارد می شود.

رفع عیب۲- در صورتی که اجاق از نوع مخلوط کن دار است ،صفحه محفظه را کمی ببندید.

عیب۳- مشعل های فوقانی اجاق گاز روشن نمی شود .

علت۳- پیلوت خاموش است.

رفع عیب۳- پیلوت را روشن کنید.

عیب۴- مشعل های فوقانی اجاق روشن نمی شود

علت۴- سوراخ های مشعل یا پیلوت مسدود شده .

رفع عیب۴- سوراخ های مشعل را با دقت توسط یک میله باریک یا برس تمیز کنید.نازل پیلوت را تمیز یا تعویض نمایید.

عیب۵- نوک مشعل ها زرد رنگ می سوزد.

علت۵- نسبت هوا در مخلوط کم است.

رفع عیب۵- صفحه تنظیم مخلوط کن را کمی باز کنید. در اجاق های جدید اگر فاصله نازل تا لوله رابط به هم خورده آن را تنظیم نمایید.

عیب۶- شعله وزش دارد و صدا می کند.

علت۶- نسبت هوا به گاز در مخلوط زیاد است.

رفع عیب۶- صفحه مخلوط کن را کمی ببندید.

عیب۷- شعله دود می کند

علت۷-در مخلوط گاز و هوا ، مقدار گاز زیاد است.

رفع عیب۷- مقدار گاز را کم کنید. در صورت گشاد شدن نازل آن را تعویض نمایید.

عیب۸- شعله مشعل خیلی بلند است

علت۸- مقدار گاز و هوا هر دو زیاد است.

رفع عیب۸ -در اجاق های قدیمی گاز و هوا را کم کنید.

عیب۹- فر روشن نمی شود

علت۹- شعله پیلوت خاموش است

رفع عیب ۹- پیلوت را روشن کنید.

عیب۱۰- فر روشن نمی شود

علت ۱۰- تایمر در وضع صحیح تنظیم نشده.

رفع عیب۱۰- تایمر فر را تنظیم کنید.

عیب۱۱- فر در درجه حرارت تنظیم شده نگهداری نمی شود .

علت۱۱- ترموستات فر بطور صحیح تنظیم نشده.

رفع عیب۱۱- ترموستات فر را مطابق آنچه که شرح داده شد آزمایش و تنظیم نمایید.

ساختمان و اجزاء بخاری گازسوز:

بخاری های گازسوز در انواع طرح ها و با باز دهی حرارتی گوناگون تولید می شوند.ولی طرز کار و ساختمان همگی آن ها یکسان و به شرح زیر است.

۱-بدنه اصلی که از ورق فولاد تهیه می شود و سطح آن را لعاب کاری یا رنگ و یا با رنگ کاری به روش استاتیک پوشش می دهند.

۲- کوره (محفظه احتراق ) که از ورق فولاد تهیه شده و برای جلوگیری از زنگ زدگی و ایجاد حرارت مطبوع و دوام بیشتر آن را لعاب کاری میکنند.

۳- مشعل معمولا”از فولاد ضد زنگ تهیه می شود.

۴- مجموعه{ پیلوت (شمعک )،ترموکوپل و فندک }  الف- پیلوت یا شمعک که کلاهک آن گاز را در سه جهت هدایت می کند (جرقه زن – مشعل اصلی- ترموکوپل ) در انتهای دیگر آن نازل گاز قابل تنظیم قرار دارد.  ب- ترموکوپل که وظیفه قطع گاز را در مواقع ضروری بر عهده دارد و در قسمت ترموکوپل از فهرست وسایل گازسوز کاملا” توضیح داده شده است.   ج- جرقه زن که الکتریسته حاصل از پیزو الکتریک داخل شیر کنترل را به جرقه مبدل می سازد. (شکل زیر).

http://www.ariakish.com/wp-content/uploads/2010/10/gasheater-2.jpghttp://www.ariakish.com/wp-content/uploads/2010/10/gasheater-3.jpg

۵- شیر کنترل (کاربراتور ) که وظیفه کنترل سوخت و روشن بودن دائم شمعک را بعهده دارد و شامل قسمت های اصلی زیر است :

الف- واحد نظارت بر شعله یعنی مکانیزم ترموکوپل   ب- کنترل کننده عبور جریان گاز   ج- فیلتر   د- تنظیم کننده های عبور جریان گاز به مشعل اصلی   ه- جرقه زن (شکل زیر).

http://www.ariakish.com/wp-content/uploads/2010/10/gasheater-4.jpg

۶- لوله های رابط از جنس آلومینیوم یا مس واز نوع نیمه سخت بوده و گاز را از شیر کنترل به مشعل اصلی و پیلوت می رسانند.

۷- شیشه که برای زیبایی و مشاهده ی شعله بخاری و از جنس سکوریت می باشد.

۸- سپر های کنترل و توزیع حرارت و دودکش.

در ادامه نقشه انفجاری دو نوع شیر کنترل بخاری گازسوز و اسم قطعات آن را ملاحظه می نمایید.

http://www.ariakish.com/wp-content/uploads/2010/10/gasheater-5.jpg

۱- فنر تخت نگهدارنده دکمه فرمان

۲- واشر روی فنر بالا نگهدارنده محور

۳- فنر استوانه ای محور

۴- اورینگ محور

۵- محور

۶- بدنه

۷- واشر روی فنر صفحه تنظیم گاز

۸- فنرصفحه تنظیم گاز

۹- واشر زیر فنر صفحه تنظیم گاز

۱۰- پولک صفحه تنظیم گاز

۱۱- اورینگ کف جایگاه بوبین

۱۲- پنج گوش

۱۳- پین محور

۱۴- چکش جرقه زن

۱۵- در پوش جرقه زن

۱۶- اهرم جرقه زن

۱۷- فنر مخروطی روی اهرم جرقه زن

۱۸- دگمه فرمان

۱۹- واشر فلزی هسته جرقه زن

۲۰- فنر استوانه ای جرقه زن

۲۱- کاور (قالپاق)

۲۲- جایگاه بوبین

۲۳- پیچ نگهدارنه بوبین (مهره)

۲۴- مهره اتصال دهنده لوله پیلوت

۲۵- پیچ تنظیم مینیمم

۲۶- اورینگ پیچ فیلتر

۲۷- پیچ فیلتر گاز پیلوت

۲۸- پیچ تنظیم ماکزیمم

۲۹- اورینگ پیچ تنظیم ماکزیمم

۳۰- اورینگ پیچ مینیمم

۳۱- مهره اتصال دهنده لوله خروجی

۳۲- نگهدارنده لوله مسی پیلوت

۳۳- نگهدارنده لوله خروجی اصلی

۳۴- بوبین

۳۵- کاشی جرقه زن

۳۶- فیلتر پیلوت

۳۷- خار ایمنی میله دکمه فرمان

۳۸- پیچ اتصال بدنه و جایگاه بوبین

۳۹- پیچ اتصال سمت خروجی بدنه

۴۰- پیچ اتصال پیلت تنظیم کورس

توصیه های ایمنی در مورد نصب بخاری گاز سوز :

۱- قبل از نصب و روشن کردن بخاری اطمینان حاصل کنید که لوله دودکش کاملا” تمیز و عاری از هر گونه گرفتگی باشد.مکش دودکش را به روش زیر می توان کنترل نمود.شعله کبریتی را نزدیک دهانه دودکش بگیرید اگر شعله به طرف دودکش متمایل شود نشانه این است که دودکش باز بوده واز قدرت کشش خوبی بر خوردار می باشد.

۲- پس از نصب و بر قراری جریان گاز باید کلیه اتصالات را با کف صابون آزمایش و نشت یابی نمود.

۳- در صورت استفاده از کپسول حد اقل فاصله یک متری را بین کپسول و بخاری رعایت نموده واز خوابیدن کپسول جدا” خودداری نمایید.

۴- قطر دودکش داخل دیوار نبایستی کمتر از قطر دودکش بخاری باشد.

۵- وسایل گازسوز برای سوختن نیاز به اکسیژن کافی دارند،لذا از کیپ بستن درب و پنجره های اتاق خود داری نمایید.

0-  لازم است بین سیستم لوله کشی ساختمان و بخاری گازسوز یک شیر قطع و وصل توپکی نصب گردد تا در صورت

1-  نیاز بتوان جریان گاز رافورا” قطع نمود.

۷-هر چند ماه یک بار کلیه اتصالات را از نظر نشت گاز با کف صابون آزمایش کنید.

۸- حد اقل فاصله بخاری از دیوار باید ۳۰ سانتیمتر باشد.

۹- از پاشیدن آب به روی شیشه و بدنه بخاری جدا” خودداری نمایید.

۱۰- بخاری را در محل مناسب نصب نمایید تا در مقابل جریان شدید هوا نباشد.

۱۱- هر گز از بخاری،بدون دودکش استفاده ننمایید.

۱۲- جهت اتصال بخاری به سیستم لوله کشی گاز از لوله مسی و آلومینیوم (از نوع نیمه سخت) و یا شیلنگ مخصوص گاز استفاده کنید.

۱۳- حد اکثر طول شیلنگ از ۵/۱ متر و طول لوله مسی از ۲ متر نباید بیشتر گردد.

۱۴- عبور شیلنگ گاز از داخل دیوار ،سقف و کف اتاق غیر مجاز است.

۱۵- بهتر است از حد اقل تعداد زانویی و لوله در نصب استفاده شود .

۱۶- در انتهای دودکش باید کلاهکی قرار داده شود که باد گازهای حاصل از احتراق را به داخل بخاری بر گشت ندهد.

۱۷- انتهای لوله دودکش از بلند ترین نقطعه ساختمان در پشت بام باید حدود ۶۰ سانتیمتر بلندتر باشد.

۱۸- قبل از روشن کردن بخاری دقت نمایید تا اطراف و در نزدیکی بخاری هیچگونه اشیاء قابل اشتعال وجود نداشته باشد.

۱۹- دقت کنید مکان قرار گرفتن بخاری مسطح بوده و بخاری کاملا” تراز باشد.

۲۰- جهت حفظ طول عمر شیشه بخاری ، شعله را به آرامی و بتدریج کم و زیاد کنید.

۲۱- اگر برای سوخت بخاری از کپسول گاز مایع استفاده می نمایید ، کپسول باید مجهز به رگلاتور استاندارد شده فشار ضعیف باشد . و نازل (ژیگلور ) مشعل اصلی ویژه گاز کپسول بوده و شعله پیلوت تنظیم گردد.

۲۲- در صورت قطع ناگهانی جریان گاز و خاموش شدن بخاری حدود ۱۰ دقیقه صبر نمایید و مجددا” بخاری را روشن کنید اگر موفق به روشن کردن شمعک با جرقه زن نشدید می توانید دریچه کوچک منبع حرارتی را باز نمایید و با استفاده از کبریت یا فندک الکتریکی دستی ، شمعک را روشن کنید.

عیب یابی و تعمیر بخاری گازسوز:

عیب۱- پس از روشن کردن بخاری بوی گاز های حاصل از احتراق به مشام می رسد.

علت۱- مجرای دودکش مسدود شده است.

رفع عیب ۱- مسیر دودکش را کنترل وشی مسدود کننده را بر طرف نمایید.

عیب۲- پس از روشن کردن بخاری بوی گاز های حاصل از احتراق به مشام می رسد.

علت۲- قطر دودکش ساختمان کمتر از قطر دودکش بخاری است.

رفع عیب۲- از دودکش با قطر مناسب استفاده کنید.

عیب ۳- پس از روشن کردن بخاری بوی گاز های حاصل از احتراق به مشام می رسد.

علت۳- دودکش بدون کلاهک می باشد.

رفع عیب ۳- برای جلوگیری از وارد شدن گازهای حاصل از احتراق به داخل بخاری در اثر وزش باد از کلاهک مناسب استفاده نمایید.

عیب۴- پس از روشن کردن بخاری بوی گاز های حاصل از احتراق به مشام می رسد.

علت۴- دودکش روی پشت بام به اندازه کافی ارتفاع ندارد

رفع عیب ۴- حد اقل ارتفاع دودکش از بلندترین نقطه روی پشت بام باید ۶۰ سانتیمتر باشد.

عیب ۵- پس از روشن کردن بخاری بوی گاز های حاصل از احتراق به مشام می رسد.

علت۵- بخاری فاقد شیشه می باشد.

رفع عیب ۵- در صورتی که شیشه های بخاری شکسته و فاقد شیشه باشد بویژه در هنگام باز و بست درب اتاق شعله به بیرون از محفظه احتراق کشیده شده و گاز حاصل در فضا پخش می شود.شیشه یا شیشه های محفظه احتراق را نصب نمایید.

عیب ۶- پس از روشن کردن بخاری بوی گاز های حاصل از احتراق به مشام می رسد.

علت۶- باز بودن دریچه روشن کردن پیلوت با کبریت.

رفع عیب ۶- این عیب به ندرت اتفاق می افتد که مجموعه (پیلوت،جرقه زن و ترموکوپل) از جای خود خارج شده و یا در جای مناسب تعبیه نشده و گازهای حاصل از سوخت پیلوت از دریچه روشن کردن پیلوت با کبریت به بیرون از محفظه احتراق هدایت می شود این قسمت را بر رسی ورفع عیب نموده و دریچه مذکور را ببندید.

عیب۷- پس از روشن کردن بخاری بوی گاز های حاصل از احتراق به مشام می رسد.

علت۷- خرابی محفظه احتراق

رفع عیب ۷- خیلی به ندرت اتفاق می افتد که محفظه احتراق (کوره)درست جوشکاری نشده و یا درزجوش ها از هم جدا شده و یا در اثر پوسیدگی و سوراخ شدن ،گازهای سوخته به بیرون نشت کند .در صورت مشاهده چنین عیبی کوره را تعمیر یا تعویض نمایید.

عیب۸- پس از نصب بخاری و باز کردن شیر اصلی گاز بوی گاز خام به مشام می رسد.

علت ۸- نشت گاز از دو سر شیلنگ یا لوله مسی رابط بین شیر اصلی و شیر کنترل بخاری.

رفع عیب ۸- با کف صابون محل اتصال شیلنگ یا لوله به شیر اصلی و شیر کنترل بخاری را آزمایش و در صورت نشت گاز محل مورد نظر را رفع عیب نمایید.

عیب۹- پس از روشن کردن بخاری بوی گاز خام به مشام می رسد .

علت ۹- نشت از قسمت های شیر کنترل است.

رفع عیب ۹- کاور یا قالپاق شیر کنترل را بر دارید.(کاور ها یا با فشار جازده شده اند و یا به کمک یک پیچ به بدنه شیر متصل شده اند.) بعد با کف صابون سطح شیر کنترل و در حقیقت اطراف پیچ های تنظیم ماکزیمم،مینیمم و محور را پوشانیده دقت کنید که در کدام قسمت حباب تشکیل شده و نشتی دارد. سپس( با توجه به شکل انفجاری شیر کنترل و قطعات آن ) پیچ مربوطه را باز کرده و واشر اورینگی آن را تعویض نمایید.

عیب ۱۰- پس از روشن کردن بخاری بوی گاز خام به مشام می رسد .

علت ۱۰- نشت گاز از اتصالات لوله های رابط بین شیر کنترل و مشعل یا پیلوت .

رفع عیب ۱۰ – به ندرت اتفاق می افتد که اتصالات لوله های متصل به شیر کنترل شل بوده و باعث نشتی گاز گردد.این قسمت را با کف صابون آزمایش و رفع عیب نمایید.

عیب ۱۱- با چرخاندن دگمه فرمان از حالت پیلوت به شعله اصلی مشعل روشن نشده و گاز زیادی به اطراف پراکنده می شود.

علت ۱۱- انسداد مجرای ورودی مشعل توسط شی خارجی

رفع عیب ۱۱- قبل از هر اقدامی ابتدا شیر اصلی را ببندید و مجرای ورودی مشعل را باز رسی کنید در صورتی که چیزی درون آن بود خارج نمایید.

عیب ۱۲- با چرخاندن دگمه فرمان از حالت پیلوت به شعله اصلی مشعل روشن نشده و گاز زیادی به اطراف پراکنده می شود.

علت ۱۲- انحراف نازل (ژیگلور) گاز از جای خود.

رفع عیب ۱۲- در صورتیکه نازل گاز در اثر ضربه و یا شل شدن پیچ های آن از جای خود منحرف شده باشد گاز به داخل مشعل تزریق نمی شود . ژیگلور و قطعات متصل به آن را در جای خود قرار داده و تنظیم نمایید.

عیب ۱۳- از بخاری روشن و در حال کار بوی گاز خام به مشام می رسد.

علت ۱۳ – خاموشی یکی از شعله های پیلوت

رفع عیب ۱۳- در صورت تنظیم نبودن شعله پیلوت احتمال خاموشی یکی از شعله ها هست.واین امر باعث بوی گاز می شود .طول و اندازه شعله پیلوت را تنظیم نمایید.برای این کار پیچ پشت پیلوت را باز نموده با پیچ گوشتی پیچ تنظیم شعله پیلوت را در حالی که شعله آن را مشاهده می کنید. تنظیم نمایید.

عیب ۱۴- بخاری شعله مناسبی ندارد و بوی گاز خام استشمام می شود.

علت ۱۴- انسداد سوراخ های مشعل

رفع عیب ۱۴- کثیفی بیش از حد مشعل و انسداد سوراخ های آن جلوی عبور مخلوط هوا و گاز را گرفته عیب مذکور رخ می دهد. مشعل را از جای خود خارج نموده با برس و یا با فشار باد آن را تمیز نمایید.

عیب ۱۵- گاهی اوقات بخاری خود به خود خاموش می شود .

علت ۱۵- تنظیم نبودن شعله شمعک و عدم گرم شدن ترموکوپل

رفع عیب ۱۵- در صورتی که سر ترموکوپل درست در شعله شمعک قرار نگرفته باشد الکتریسته تولید شده توسط آن به حدی نیست که بتواند هسته بوبین را در حالت جذب نگه دارد . بنابراین فنر بوبین هسته را به بیرون رانده و مسیر گاز را مسدود می کند . محل قرار گرفتن ترموکوپل را باز رسی و رفع عیب نمایید. همچنین در صورتی که شعله شمعک پایین تر از سر ترموکوپل و یا بالاتر از آن قرار گرفته آن را مطابق آنچه در رفع عیب ۱۳ گفته شد تنظیم نمایید.

عیب ۱۶- در هنگام روشن کردن بخاری با رها کردن دگمه فرمان به منظور روشن ماندن شمعک ، گاز قطع و شمعک خاموش می شود.

علت ۱۶- خرابی ترموکوپل

رفع عیب ۱۶- ترموکوپل را مطابق آنچه در مبحث ترموکوپل از فهرست لوازم گازسوز گفته شد آزمایش کنید ودر صورت معیوب بودن آن را تعویض نمایید.

عیب ۱۷- در هنگام روشن کردن بخاری با رها کردن دگمه فرمان به منظور روشن ماندن شمعک ، گاز قطع و شمعک خاموش می شود.

علت ۱۷- خرابی بوبین

رفع عیب ۱۷- در صورتی که ترموکوپل سالم باشد . عیب از بوبین می باشد مطابق آنچه در مبحث ترموکوپل و بوبین از فهرست لوازم گازسوز گفته شده بوبین را آزمایش کنید ودر صورت معیوب بودن آن را تعویض نمایید.

عیب ۱۸- با وجود فشار گاز مناسب در شبکه لوله کشی ، شعله پیلوت کوتاه است و تنظیم نمی شود.

علت ۱۸- کثیفی بیش از حد فیلتر

رفع عیب ۱۸- کاور شیر کنترل را بر داشته با توجه به شکل گسترده شیر کنترل، فیلتر مربوطه را تعویض نمایید.

عیب یابی بخاری های مجهز به سنسورحرارتی

عیب19- بخاری روشن نمی شود.

علت

19-1-ممکن است سیم های رابط به بدنه اتصال کرده است.

19-2-شعله پیلوت حرارت کافی جهت گرم کردن ترموکوپل ندارد.

19-3-سویچ حرارتی(سنسور)اجازه وصل مداررانمی دهد.

19-4اتصالات به خوبی برقرارنشده است.

رفع عیب

19-1-اتصال راازبدنه جداکنید.

19-2-افزایش شعله پیلوت یاتعویض ترموکوپل ودرصورت عدم نقص تعویض شیرمغناطیسی.

19-3-تعویض سویچ حرارتی.

19-4-تمیزکردن اتصالات ومحکم کردن سوکت .

عیب20-بخاری پس ازمدتی خاموش می شود.

علت

20-1-فشارگاززیاداست.

20-2پیلوت ضعیف است.

20-3-دمای سویچ حرارتی کمترازحدطراحی شده است.

20-4-اتصالات به خوبی برقرارنشده است.

20-5-دودکش به درستی کارنکرده ومحصولات احتراق خارج نمی شود.

20-6-فاصله پایه سنسورتغییرکرده است.

20-7-روی شبکه سربخاری باشئ خارجی پوشیده شده است.

رفع عیب

20-1-فشارگازراتنظیم کنید(178میلیمترستون آب).

20-2-افزایش شعله پیلوت

20-3-تعویض سویچ حرارتی باهماهنگی مسئول مربوطه.

20-4-کنترل ورفع نواقص.

20-5-فاصله پایه راتنظیم کنید.

20-6-شئ خارجی راازروی بخاری بردارید.

عیب21-سویچ حرارتی درشرایط مخاطره آمیزعمل نکرده وبخاری همچنان روشن است.

علت

21-1-دوسرسیم رابط به هم اتصال کرده وسویچ حرارتی ازمدارخارج شده است.

21-2-دمای سویچ حرارتی بیشترازحدمجاز طراحی است.

21-3-سویچ حرارتی اتصال داردوعمل نمی کند.

رفع عیب

21-1- اتصال رابرطرف کنید.

21-2-سویچ حرارتی راتعویض کنید.

21-3-سویچ حرارتی راتعویض کنید.

به دلیل اهمیتی که ترموکوپل در وسایل گاز سوز دارد در این صفحه به ساختمان و اساس کار آن می پردازیم.

هر گاه دو فلز غیر هم جنس از یک طرف به هم متصل باشند و قسمت اتصال را حرارت بدهیم در دو سر آزاد طرف دیگر آن ها برق بوجود می آید. البته برقی که به این صورت تولید می شود بسیار کم است .در هر صورت ترموکوپل یک مولد جریان الکتریکی است . از این خاصیت ترموکوپل و برق تولیدی آن در شیر کنترل های (کاربراتور های ) وسایل گاز سوز استفاده می شود .

تذکر :یکی دیگر از موارد استفاده ترموکوپل اندازه گیری درجه حرارت کوره ها می باشد. (مثلا” اگر محل اتصال دو فلز آهن وکنستانتان را حرارت دهیم به ازاء هر ۱۰۰ درجه حرارت، ۵ میلی ولت برق تولید می شود . که این جریان تولیدی به وسیله دستگاه های اندازه گیر نظیر گالوانومتر قابل اندازه گیری است.

در شیر کنترل ها – محل اتصال دو فلز ترموکوپل توسط شمعک (پیلوت) گرم می شود .انتهای دیگر ترموکوپل به بوبینی متصل می شود. برق تولیدی ، باعث میدان مغناطیسی در بوبین شده و هسته بوبین را همیشه به حالت جذب (بطرف داخل بوبین) نگه می دارد.در سر طرفی از هسته بوبین که آزاد است واشر ظریفی نصب شده است.در صورتی که به هر دلیل شعله خاموش یا قطع گردد جریان ترموالکتریک ایجاد شده توسط ترموکوپل قطع شده ،بوبین خاصیت مغناطیسی خود را از دست داده و فنری که پشت هسته بوبین قرار دارد آن را به بیرون رانده و واشر آن مسیر اصلی گاز را می بندد.و به همین دلیل است که در هنگام روشن کردن وسایل گاز سوز ترموکوپل دار حدود ۲۰ ثانیه باید دگمه آن را نگه داشت تا ترموکوپل گرم و برق تولیدی ، هسته (سوپاپ) بوبین را در حالت جذب نگه دارد و مسیر گاز باز شود.

ترموکوپل وسیله ای بسیار ضروری از نظر ایمنی وسایل گاز سوز می باشد زیرا در صورتی که مثلا” گاز شبکه قطع شود و مجددا” بر گشت داشته باشد از تجمع گاز و خطر آتش سوزی و انفجار جلوگیری می کند همچنین در مورد اجاق گاز هایی که مجهز به ترموکوپل هستند باید گفت در صورت سر رفتن غذا و خاموش شدن شعله جریان گاز قطع می گردد و خطر انتشار گاز وجود ندارد. (در شکل زیر یک ترموکوپل و دو نمونه بوبین نشان داده شده است.).

http://www.ariakish.com/wp-content/uploads/2010/10/thermocouple-2.jpghttp://www.ariakish.com/wp-content/uploads/2010/10/bobbin.jpg

آزمایش سالم بودن ترموکوپل و بوبین-

تقریبا” با نگاه کردن به شکل ظاهری ترموکوپل می توان سالم بودن ویا خرابی آن را تشخیص داد. اگر محل اتصال دو فلز سوخته شده باشد ودر حقیقت اتصال از هم جدا شده باشد به احتمال زیاد ترموکوپل خراب است در انتهای دیگر ترموکوپل که به بوبین متصل می شود دو فلز درونی و بیرونی ترموکوپل به وسیله واشر عایقی از هم جدا شده ،در صورتی که سر فلز درونی کنده شده ویا واشر خراب شده باشد دلیل بر خرابی ترموکوپل می باشد.

ترموکوپل را می توان به همراه یک بوبین سالم تست نمود با توجه به شکل اگر انتهای ترموکوپل را به بوبین متصل نموده وسر ترموکوپل را حرارت دهیم (محلی که در شکل با پیکان قرمز نشان داده شده است.) و هسته بوبین را با انگشت به داخل فشار دهیم (محلی که با پیکان سبز نشان داده شده ) و حدود ۲۰ تا ۳۰ ثانیه نگه داریم. اگر پس از رها کردن ، هسته به جای اول خود بر نگشته و در حال جذب بماند ترموکوپل سالم،ودر غیر این صورت معیوب است.

تذکر مهم- با توجه به شکل چون یک سر سیم بوبین به بدنه آن متصل است و همینطور بدنه بیرونی ترموکوپل یکی از سیم های هادی جریان محسوب می شود ، لذا باید توسط یک سیم رابط هادی قسمت بیرونی ترموکوپل را به بدنه بیرونی بوبین متصل نموده تا آزمایش فوق درست بوده و جواب دهد.(در شکل این سیم با رنگ آبی مشخص شده است.)

http://www.ariakish.com/wp-content/uploads/2010/10/thermocouple-3.jpg

ساده ترین راه تست ترموکوپل آن است که سر آن را حدود ۲۰ الی ۳۰ ثانیه حرارت داده و بلافاصله انتهای آن را توسط دو سیم رابط به بلندگوی کوچکی متصل نماییم در صورت سالم بودن ترموکوپل صدای (تق)ضعیفی از بلند گو شنیده می شود که نشانه وجود جریان الکتریکی میباشد.

بوبین را می توان به همراه یک ترموکوپل سالم آزمایش کرد (طبق آزمایش ترموکوپل به همراه بوبین که شرح داده شد.). همچنین اگر بوبین را به یک باتری کوچک ۵/۱ ولتی وصل نموده و هسته آن را با انگشت بداخل فشار دهیم اگر پس از بر داشتن انگشت به همان حال ماند بوبین سالم است.

گاز مصرفی وسائل گاز سوز از دو منبع تأمین می شود .

الف- گاز مایع – گاز قابل اشتعال را با فشار بداخل کپسول هدایت می کنند ودر اثر این فشار و کاهش حرارت، گاز به حالت مایع در می آید. تقریبا” نیمی از کپسول را گاز مایع اشغال نموده و نیم دیگر بصورت گاز می باشد. هنگامی که شیر گاز کپسول را باز می کنید گاز از روی سطح مایع خارج می شود و بتدریج مایع داخل کپسول تبدیل به گاز می گردد.

ب- گاز طبیعی – که همان گاز موجود در شبکه گاز رسانی شهری است.این گاز مخلوطی است از گازهای هیدروکربن وغیر هیدروکربن که بطور طبیعی بوجود آمده واغلب همراه با نفت در خلل و فرج لایه های زیر زمینی یافت می شود . گازهای تشکیل دهنده گاز طبیعی عبارتند از حدود ۸۶ در صد متان ۱۰ در صد اتان و بقیه آن گازهای دیگر . گاز بدست آمده از چاه را پس از عملیاتی که روی آن انجام می دهند به داخل لوله ها پمپاژ می کنند.

وسایلی که با گاز مایع یا گاز طبیعی کار می کنند تفاوت چندانی با هم ندارند. تنها تفاوت آن ها در نازل (اوریفیس ) و یا به گفته تعمیرکاران ژیگلور می باشد.

اوریفیس چیست ؟

نازل را می توان آخرین قطعه متصله از مسیر هدایت گاز از کپسول یا شبکه تا محل سوخت دانست.جنس نازل معمولا” از آلیاژ برنج است که سوراخ ریزی با قطر استاندارد برای وسیله مورد نظر در آن ایجاد شده است . نازل بعد از شیر کنترل ها قرار می گیرد و گاز را به داخل محفظه مخلوط گاز و هوا تزریق می کند . اندازه قطر سوراخ نازل ها با توجه به چگالی گاز منطقه و نوع وسیله گاز سوز (از نظر مقدار مصرف) تعیین می گردد.

http://www.ariakish.com/wp-content/uploads/2010/10/nazel.jpg

چون فشار گاز طبیعی (گازشبکه ) نسبت به فشار گاز کپسول های محتوی گاز مایع کمتر است لذا قطر سوراخ نازل را بیشتر می گیرند.لازم به تذکر است که در هنگام تبدیل وسیله گاز سوزی که با گاز کپسول کار می کرده به گاز شهری باید سوراخ نازل را با مته گشادتر کرد و یا باید نازل ها را با نازل های مخصوص گاز شهری تعویض نمود. چنانچه اوریفیس دستگاه قابل تنظیم باشد مهره اوریفیس را باید آنقدر باز نمود تا شعله مناسبی ایجاد گردد.تقریبا”سوراخ نازل های گاز شهری نسبت به گاز مایع حدود ۷ /۱ تا ۲ برابر بزرگتر است.

http://www.ariakish.com/wp-content/uploads/2010/10/jadval-nazel.jpg

رگولاتور چیست ؟

رگولاتور که بر روی قسمت خروجی شیر کپسول های گاز قرار می گیرد وظیفه دارد که خروج گاز از کپسول را بطور یکنواخت و با فشاری یکسان تنظیم نماید. فشار گاز کپسولی که تازه مورد استفاده قرار می گیرد با فشار گاز کپسولی که چندی است از آن استفاده می شود یکسان نیست ورگولاتور می تواند این فشار را تعدیل نماید. شکل ظاهری رگولاتور ها تفاوت دارد اما اصول کارشان یکسان است . این وسیله به کمک یک صفحه لاستیکی (دیافراگم) که در پشت آن یک فنر قرار دارد و یک پیچ کنترل در پشت فنر ، دائما” فشار گاز خروجی را کنترل می کند بر روی بعضی از رگولاتور های فشار قوی که قابل تنظیم هستند فشار سنج نیز نصب شده است .تا فشار موجود قابل مشاهده باشد. در شکل زیر چند نمونه رگولاتور را ملاحظه می کنید.

http://www.ariakish.com/wp-content/uploads/2010/10/regulator.jpg

تهیه وتنظیم وگردآوری:علی رضامعصومی –شرکت مرواریدسوزشرق

 



  • دانلود فیلم
  • دانلود نرم افزار
  • قالب وبلاگ